Interpelacja do premiera rządu RP Donalda Tuska

Interpelacja do premiera rządu RP Donalda Tuska w sprawie wprowadzenia ścisłych oszczędności w resortach w zakresie wydawania środków budżetowych na akcje reklamowe, promocyjne i popularyzujące działania rządu i ministerstw.

Panie Premierze!

Podupadający stan finansów polskiego państwa nie przeszkadza poszczególnym resortom Pańskiego rządu przeznaczać ogromne sumy na kampanie reklamowe i promocję własnych dokonań. Brak wiarygodnych badań, czy działania te przyniosły jakiekolwiek, pożyteczne dla społeczeństwa skutki.

Pozwolę sobie przytoczyć kilka przykładów nierozsądnego gospodarowania środkami publicznymi:

·      Ubiegłoroczna akcja „Feel like at home”, będąca częścią przygotowań do ME 2012 i miała rzekomo przygotować Polaków do ugoszczenia zagranicznych gości w czasie mistrzostw. Produkcja i emisja spotów oraz plakaty kosztowały milion złotych  z rezerwy budżetowej, budżetu Ministerstwa Sportu i Turystyki i Narodowego Centrum Kultury.

·      Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania wyprodukowało 30 filmów o dyskryminacji. Za ich realizację zapłacono niemal 700 tys. złotych.

·      Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało około 1 miliona złotych za spoty, na których widać, jak pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej pyta mężczyznę, czy zamierza zajść w ciążę.

·      820 tys. zł wyłożył resort sprawiedliwości za billboardową kampanię „Wyjdź z cienia” skierowaną do osób pokrzywdzonych.

·      Ministerstwo Edukacji Narodowej na kampanię medialną, forsującą promującą posyłanie do szkół sześciolatków wydało ponad 5 mln zł. W ramach tej zawrotnej kwoty blisko 3 miliony przeznaczono na produkcję i emisję spotów reklamowych w państwowych i prywatnych stacjach telewizyjnych (Polsat i TVN) i radiowych. Pozostałą kwotę przeznaczono na akcje ulotkowe, produkcję gier planszowych, kampanie internetowe i inne. Bezzasadność wydatków dobitnie pokazuje fakt, że spoty emitowano jeszcze we wrześniu.

·      Ministerstwo środowiska wydało 250 000 zł za film na tropikalnej wyspie Kiribati. 10-minutowy film reklamowy opowiada o ginącej wyspie na Pacyfiku. Rzekomo ma to związek z listopadowym szczytem klimatycznym w Warszawie.

·      Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej chce wydać 1,7 mln złotych w ramach promocji rozwiązań prorodzinnych i zachęcania ojców do większego angażowania się w opiekę nad dzieckiem.

·      Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje ofensywę medialną, która ma przekonać Polaków do fotoradarów, a także ocieplić wizerunek instytucji. W planach są spoty i audycje w radiu i telewizji, sponsorowane artykuły prasowe, pikniki, konferencje i budowa strony internetowej www.canard.gov.pl. Kampania, która potrwa do października 2015 roku ma kosztować blisko 4 mln zł. Część pieniędzy ma pochodzić z unijnego dofinansowania, które Inspekcja otrzymała na budowę centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Niezwykłymi względami przy wydatkowaniu środków publicznych cieszy się agencja CAM Media. Zwracam uwagę, że właściciel firmy utrzymuje kontakty z ministrem Sławomirem Nowakiem. CAM Media od 2008 r. do maja 2013 r. tytułem zleceń i wygranych przetargów otrzymała 51 milionów 594 tys złotych. Prym wiedzie tutaj MSZ, które zleciło jej umowy za prawie 34 miliony złotych. Przetargiem na organizację 60 konferencji promujących polską prezydencję w Unii Europejskiej zainteresowało się CBA.

Oto inne zlecenia, które wykonuje firma dla pozostałych resortów: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji 4 628 724 zł, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

170 000 zł, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 81 000 zł, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 5 289 zł, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 11 698 624 zł, Ministerstwo Skarbu Państwa 206 271 zł, Ministerstwo Sportu i Turystyki 62 287 zł, Ministerstwo Spraw Zagranicznych 34 000 000 zł, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 663 087 zł, Ministerstwo Zdrowia 79 654 zł.

 

W związku z powyższym proszę o odpowiedź:

- Jakie uzasadnienie znajduje Pan Premier na marnotrawienie ogromnych środków z budżetu państwa na kampanie reklamowe o wątpliwej skuteczności, w dobie kryzysu finansów państwa?

Stanisław Pięta
Poseł na Sejm RP

Ten wpis został opublikowany w kategorii Interpelacje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.